Image

Μια έκδοση της Monumenta για τον πολιτικό μηχανικό Ανδρέα Κ. Δρακόπουλο

4
λεπτά ανάγνωσης

Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος (1891-1973) ευτύχησε μιας λαμπρής έκδοσης γύρω από το έργο του, μιας έκδοσης που φέρει την υπογραφή του συλλέκτη Γιάννη Λ. Λάμπρου και περιλαμβάνει σχέδια, έγγραφα, επιστολές και φωτογραφίες οικοδομημάτων και τεχνικών έργων, που η κατασκευή τους πέρασε απ’ τα χέρια του, μια και υπήρξε τεχνικός διευθυντής και μέτοχος δύο τεχνικών εταιρειών, “Μπετόν Αρμέ” και “Εργοληπτική”, δημιουργημάτων του διακεκριμένου πολιτικού μηχανικού Μόσχου Α. Διαμαντόπουλου.

Πάνω από 150 είναι τα οικοδομήματα και τεχνικά έργα στα οποία είχε εμπλοκή ο Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος. Κτίρια κατοικιών, γραφείων και καταστημάτων σε Αθήνα-Πειραιά-προάστια και άλλες πόλεις, Κτίρια Εκπαίδευσης, Πολιτισμού και Αναψυχής, Ναοί, Κτίρια Υγείας, Ξενοδοχεία, Τράπεζες, Βιομηχανικά Κτίρια, Έργα Μεταφορών και Υποδομών, Νέοι Συνοικισμοί περιλαμβάνονται σε αυτά, μελετηθέντα από τους μηχανικούς Αναστάσιο Μεταξά, Αλέξανδρο Νικολούδη, Ανδρέα Κριεζή, Ιωάννη Αξελό, Μιλτιάδη Αξελό, Ιωάννη Υδραίο, Κώστα Κιτσίκη, Παναγιώτη Σαρρή, Γεώργιο Διαμαντόπουλο, Ιωάννη Δεσποτόπουλο, Ιωάννη Ζολώτα, Κωνσταντίνο Κυριακίδη, Λεωνίδα Μπόνη, Μόσχο Διαμαντόπουλο, Αναστάσιο Ορλάνδο, Διονύσιο Παπαλεονάρδο, Χαρίλαο Γκορίτσα, Νικόλαο Μπαλάνο, Ηλία Οικονόμου, Εμμανουήλ Λαζαρίδη κά., καθώς και τον ίδιο τον Ανδρέα Δρακόπουλο, τη μακρά σειρά των χρόνων 1918-1945, όπως προκύπτει από τη σπουδή του πολύτιμου Αρχείου της “Εργοληπτικής”, που διέσωσε και καταρχήν επεξεργάστηκε ο Γιάννης Α. Λάμπρου (*).

Όλως ενδεικτικά σημειώνω ορισμένα από τα οικοδομήματα και τα έργα που κατασκευάστηκαν με τη δική του συστηματική επίβλεψη, αλλά και φροντίδα για τα υλικά, τα συνεργεία κλπ.: Οικία Ελευθερίου Βενιζέλου, Μέγαρο του εκδότη Δημητρίου Λαμπράκη, Αγροικία Σπήλιου Αγαπητού στις Κουκουβάουνες, Κτίριο Γκίνη Ε.Μ. Πολυτεχνείου, Γερμανική Σχολή, Αναργύρειος και Κοργιαλένειος Σχολή, Ιππόδρομος στο Δέλτα του Φαλήρου, Περίπτερο του Ζαππείου, Όμιλος Αντισφαιρίσεως Αθηνών, Λουτρά Καραμάνου Δήμου Αθηναίων, Νοσοκομείο “Ευαγγελισμός”, Σανατόριο “Σωτηρία”, Πολυκλινική Αθηνών, Ξενοδοχείο “Cecil” στην Κηφισιά, Μέγαρο Χρηματιστηρίου Αθηνών επί της οδού Σοφοκλέους, Αγροτική Τράπεζα επί της οδού Πανεπιστημίου, Bio Γενική Βιομηχανική Εταιρεία Κωνσταντινουπόλεως και Λένορμαν, Εργοστάσιο Γραφικών Τεχνών Εκδοτικού Οίκου Ελευθερουδάκη, Εργοστάσιο Καρόλου Φιξ στη λεωφόρο Συγγρού, Κλωστοϋφαντουργία Αδελφών Ρετσίνα στον Πειραιά, Εγκαταστάσεις Ανωνύμου Γενικής Εταιρείας Τσιμέντων στη Δραπετσώνα, Μύλοι Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι, Κρατικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Σήραγγα Σύνδεσης του Σταθμού Ομονοίας με τον Σταθμό Αττικής (Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος), Έργα Ενίσχυσης Γέφυρας Κηφισού στο Νέο Φάληρο, Γέφυρα Πηνειού στον νομό Λαρίσης, Δεξαμενή Ύδατος Δήμου Αθηναίων στην Κηφισιά, Υποσταθμοί Διανομής Ηλεκτρικής Ενεργείας (Μοναστηρακίου, Μουσείου, Πλατείας Κολωνακίου, οδού Ελπίδος), Κατοικίες στον (Μικρασιατο)προσφυγικό Συνοικισμό Ποδαράδων (Νέα Ιωνία), Κατοικίες στον Συνοικισμό Εκάλης, Οικίες και Επαύλεις στην Κηπούπολη Κυπριάδου.

Την έκδοση για τον πολιτικό μηχανικό Ανδρέα Κ. Δρακόπουλο την επιμελήθηκε η δικιά μας Ειρήνη Γρατσία, Συντονίστρια της Monumenta, κυκλοφόρησε το 2018, εκτείνεται σε 340 σελίδες μεγάλου σχήματος. Πρόκειται θα έλεγα για μια φροντισμένη, πολυτελή έκδοση. Από το 2019 η έκδοση είναι διαθέσιμη και σε ψηφιακή μορφή, εμπλουτισμένη με περαιτέρω υλικό.

Μαθαίνω πως η Monumenta και η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος δίνουν μια συνέχεια στην επεξεργασία του πολύτιμου Αρχείου της “Εργοληπτικής”, η μελέτη του οποίου μπορεί να μας δώσει και άλλους καρπούς, εκτός από την έκδοση για τον πολιτικό μηχανικό Ανδρέα Κ. Δρακόπουλο, γαμπρό επ’ αδελφή του εφοπλιστή Σταύρου Νιάρχου.

(*) Ο δημιουργός της “Εργοληπτικής” διακεκριμένος πολιτικός μηχανικός Μόσχος Η. Διαμαντόπουλος είχε δύο γιους, τον Άγγελο Διαμαντόπουλο πολιτικό μηχανικό και τον Γρηγόρη Διαμαντόπουλο αρχιτέκτονα πολεοδόμο. Τους γνώριζα και τους δύο και βεβαιώνω πως ποτέ δεν διάβασα ή άκουσα κάτι δικό τους για την “Εργοληπτική” και το Αρχείο της. Και να λάβει κανείς υπόψη του ότι ως παιδιά της Κατοχικής ΕΠΟΝ οι ίδιοι, συνετέλεσαν στη διάσωση του Αρχείου της ΕΠΟΝ.

Κώστας Π. Παντελόγλου