Image

Για να συζητάμε, πρέπει να έχουμε όλα τα στοιχεία

Λάβαμε μια πρόσκληση απ’ τη δημοτική αρχή για μια “ενημερωτική συνάντηση” επί του προσφάτως ανακύψαντος ζητήματος της κοπής δένδρων στο αλσύλλιο μεταξύ της οδού Πίνδου και της περιοχής της Νησίδας, για να κατασκευαστεί προσωρινή παρακαμπτήρια οδός για το διάστημα των έργων του συλλεκτήρα Σ7, του πολυπόθητου και ταλαιπωρημένου έργου των λεγόμενων “αντιπλημμυρικών της Σκρα”.

Η δημοτική αρχή κοινοποίησε τέσσερα έγγραφα μαζί με την πρόσκληση, τα οποία, λέει, είναι τα βασικά της υπόθεσης:

  • Το αίτημα παροχής άδειας κοπής των δένδρων, το οποίο υπέβαλε η διεύθυνση τεχνικών έργων της Περιφέρειας Αττικής προς το Δασαρχείο στις 21 Μαρτίου 2023.
  • Η απάντηση του Δασαρχείου, με ημερομηνία 23 Οκτωβρίου 2023, όπου το Δασαρχείο δηλώνει αναρμοδιότητα.
  • Μια τεχνική έκθεση της διεύθυνσης τεχνικών έργων της Περιφέρειας Αττικής με ημερομηνία 2 Φεβρουαρίου 2024, από την οποία προκύπτει ότι ήδη από το 2021 ο ΟΑΣΑ, που ως γνωστόν διατηρεί το αμαξοστάσιό του στην περιοχή Απομάχων, έχει απαιτήσει τη δημιουργία παρακαμπτηρίου πάνω στο αλσύλλιο, προκειμένου να διακινεί τα οχήματά του κατά την περίοδο των έργων.
  • Η άδεια του ΟΑΣΑ να διαταραχτεί η κυκλοφορία των οχημάτων του αύριο Κυριακή 10 Μαρτίου 2024, προκειμένου να κοπούν τα δέντρα, με ημερομηνία 5 Μαρτίου 2024.

Στα έγγραφα που δεν θεώρησε απαραίτητο να μάς στείλει η δημοτική αρχή ενόψει της ενημερωτικής συνάντησης, η οποία οργανώνεται λίγες ώρες πριν την αποφασισμένη κοπή των δένδρων την Κυριακή το πρωί, είναι, βεβαίως, τα έγγραφα που αποδεικνύουν τις πράξεις του δήμου μας.

Αυτά τα έγγραφα πέρασαν στις 23 Φεβρουαρίου 2024 από τη δημοτική επιτροπή και, βεβαίως, προκάλεσαν μια σχετική συζήτηση (να πούμε εδώ ένα μπράβο στην παράταξη του Γιάννη Τζέλη που τοποθετήθηκε αναλυτικά και τεκμηριωμένα). Ποια είναι;

  • Η άδεια κοπής δένδρων που έλαβε ο εργολάβος του έργου (ΕΡΓΟΡΟΗ ΑΤΕ) από την υπηρεσία δόμησης του Δήμου Αθηναίων, με ημερομηνία 15 Φεβρουαρίου 2024.
  • Το αίτημα του δημάρχου Γιάννη Τομπούλογλου προς την εταιρεία ΓΕΩΦΩΣ ΑΤΕΒΕ ώστε εκείνη να κάνει δωρεά τις “εργασίες κλάδευσης”, ήτοι τσεκουρώματος των εν λόγω δένδρων, με ημερομηνία 22 Φεβρουαρίου 2024.
  • Την αυθημερόν αποδοχή του αιτήματος δωρεάς από τη ΓΕΩΦΩΣ ΑΤΕΒΕ, με ημερομηνία 22 Φεβρουαρίου 2024 κι αυτή.

Τι έχουμε, λοιπόν, εδώ;

Αφενός, ένα βασανισμένο έργο, για το οποίο περιμένουμε εδώ και πολλά χρόνια. Ένα έργο που δεν κατόρθωσε να ξεκινήσει ούτε η περιφερειακή αρχή της Αρένας Δούρου, ούτε και αυτή του Γιώργου Πατούλη (παρά το γεγονός ότι ο νυν δήμαρχος Γιάννης Τομπούλογλου ήταν υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος με τον κ. Πατούλη), και η υλοποίησή του έχει πάρει χαρακτήρα ανεκδότου στην πόλη.

Γιατί δεν είχε προχωρήσει μέχρι σήμερα; Για να το πούμε με δυο λόγια, διότι δεν ήταν τόσο απλό: με μια έννοια, πληρώνουμε ακόμη τις αβελτηρίες των σχεδιαστών και των κατασκευαστών προηγούμενων έργων, της εθνικής οδού και άλλων, που δεν έλαβαν υπόψη τους τα … πέριξ της στενής έκτασης αυτών των έργων, τα εμπόδια που θέτει ο δρόμος στα όμβρια κλπ. Παρόμοια προβλήματα είδαμε πρόσφατα σε πολύ μεγαλύτερη έκταση στις πλημμύρες της Θεσσαλίας. Καλοί, λοιπόν, οι δρόμοι, αλλά δεν αρκεί ο οδοστρωτήρας…

Αφετέρου, τα δεντράκια. Απλό κι αυτό: κάποιο στέλεχος του ΟΑΣΑ κάποια στιγμή αποφάσισε ότι η κατασκευή προσωρινού δρόμου σε σημείο όπου υπάρχουν μόνιμα δένδρα, αλλά και πρανή ποταμού, είναι η καλύτερη λύση για να μην πολυχαλάσει η διακίνηση των τρόλεϊ απ’ το αμαξοστάσιο της περιοχής Απομάχων.

Δεύτερη εναλλακτική δεν αναζητήθηκε, ούτε απ’ την Περιφέρεια, που είναι κύριος του έργου του συλλεκτήρα, ούτε και από τον Δήμο ΝΦ-ΝΧ. Δέντρα είναι, ας πάνε στο καλό!

Και μπορεί να υπήρχε τέτοια εναλλακτική: Για παράδειγμα, εφόσον τα τρόλεϊ εκτός από ηλεκτροκινητήρα έχουν και κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα μπορούσε να χαραχτεί μια προσωρινή εναλλακτική διαδρομή: Σοφούλη-Αναγεννήσεως-Δεκελείας, και επιστροφή στο ηλεκτρικό δίκτυο στον Τροχονόμο, Δεκελείας & Τρυπιά. Ίσως μάλιστα αυτή η διαδρομή να είναι και λογικότερη ως μόνιμη λύση, αν σκεφτούμε πόσα τρόλεϊ διακινούνται μέσω της Σοφούλη και Πίνδου καθημερινά.

Τι κάνει σήμερα η δημοτική αρχή του Γιάννη Τομπούλογλου; Αποδεχόμενη τη λύση που έδωσε στο δικό του πρόβλημα το στέλεχος του ΟΑΣΑ, απεμπολεί το δικαίωμά της, αλλά και την υποχρέωσή της να προστατεύει το πράσινο στην πόλη.

Δεν μας λέει, όμως, πόσο καιρό θα πάρει στον εργολάβο του συλλεκτήρα Σ7 να κατασκευάσει το επίμαχο τμήμα του έργου, άρα για πόσο καιρό απαιτείται η προσωρινή λύση.

Δεν μας λέει ποια θα είναι η τύχη της “παρακαμπτηρίου” μετά το τέλος του έργου, παρά το γεγονός ότι η έκταση ανήκει στον δήμο.

Δεν νοιάζεται για το γεγονός ότι η εν λόγω έκταση που θα μετατραπεί σε δρόμο είναι ουσιαστικά πάνω στον Κηφισό, τον οποίο προεκλογικά η δημοτική αρχή ήθελε να προστατεύσει.

Θα άξιζε να δούμε, επίσης, αν στο έργο του συλλεκτήρα Σ7 υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις για το λεγόμενο “ισοζύγιο πρασίνου”. Θα κόψουν, δηλαδή, τα δεντράκια, αλλά με τι θα τα αντικαταστήσουν;

Ο δήμαρχος καλεί λέει σε “ενημερωτική συνάντηση”. Δεν συζητά, ενημερώνει, ήτοι ανακοινώνει στους υπηκόους. Διότι δεν υφίσταται συζήτηση Σάββατο απόγευμα επί ειλημμένων αποφάσεων, με τα μηχανήματα του δωρητή να ζεσταίνουν τις μηχανές τους για να κόψουν τα δέντρα την Κυριακή το πρωί.

π.