Image

Για τον Οδηγό του Μουσείου Μικρασιατικού Ελληνισμού που στεγάζεται στο ΠΠΙΕΔ

2
λεπτά ανάγνωσης

Κυκλοφόρησε ο Οδηγός του στον τίτλο σημειούμενου Μουσείου με επιμέλεια και εισαγωγή της Ρένας Χωρέμη – 110 σελίδες με περιγραφές των εκτιθέμενων στις προθήκες του Μουσείου αυτού του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας (και Νέας Χαλκηδόνας), που “έβαλε το χεράκι” του για να μορφοποιηθεί το Υπουργείο Πολιτισμού, από μια συλλογή σχετικών αντικειμένων της Φιλιώς Χαϊδεμένου.

Θα επαναλάβω ωστόσο και εδώ την ανάγκη να καταστεί ουσιαστικότερα Μουσείο της Νέας Φιλαδέλφειας (και της Νέας Χαλκηδόνας) – υπάρχουν και άνθρωποι και αντικείμενα που θα συντελέσουν σε αυτό.

Για έναν παλαιό Φιλαδελφειώτη κάνουν μπαμ οι ουσιαστικές ελλείψεις του Μουσείου αυτού, αν θέλουμε να μιλάμε για Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού της Νέας Φιλαδέλφειας (και Νέας Χαλκηδόνας) – Άμποτε, ας μη διαπιστώνονται τέτοιες ελλείψεις.

Έως τότε ωστόσο κάποιες περιγραφές μπορούν να είναι πληρέστερες, επί παραδείγματι εκείνες που αφορούν 1) τον Χρυσόστομο εκ Μαδύτου της Θράκης Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος – βλ. σελ. 99 (στον “Κόσμο της Ν. Φιλαδέλφειας”, αλλά και στις δύο εκδόσεις του Κέντρου Ιστορίας Νέας Φιλαδέλφειας, τη μια για την Πλατεία Πατριάρχου και την άλλη για το Ιστορικό Αρχείο Νέας Φιλαδέλφειας, έχω γράψει σχετικά) και 2) τον Κλεόβουλο Μητροπολίτη Καισαρείας – βλ. σελ. 104.

Τι θα μπορούσε να γραφτεί στη δεύτερη περίπτωση; Κατά τη γνώμη μου τούτο: Ο Ευστάθιος Κλεόβουλος γεννήθηκε το 1824 στην Προύσα. Σπούδασε στη Μεγάλη του Γένους Σχολή και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αφού δίδαξε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και στην Τραπεζούντα, συνέχισε τις σπουδές του στη Δύση (Λειψία 1858, Παρίσι). Το 1871 χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Καισαρείας και παρέμεινε ως τον θάνατό του το 1876. Η πνευματική του παραγωγή καλύπτει τον χώρο της θεολογίας, της ιστορίας, της φιλοσοφίας, αλλά και της μαχητικής λιβελογραφίας στον κατά των προτεσταντών αγώνα”.

Παρά ταύτα βρισκόμαστε μπροστά σε μια χρήσιμη έκδοση.

Κώστας Π. Παντελόγλου