Image

Η Αριστερά της Νιότης μας για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής (1964) .2

Συνεχίζω σήμερα την καταχώρηση όσων θα ήθελα να καταχωρήσω κάτω απ’ αυτόν τον τίτλο – χτες καταχώρησα εδώ, στον “Κόσμο της Ν. Φιλαδέλφειας”, ορισμένα ακόμη – σημειώνοντας ότι ο Καθηγητής Νίκος Κιτσίκης, υποψήφιος Δήμαρχος Αθηναίων εν όψει των Δημοτικών Εκλογών της 5ης Ιουλίου 1964 (εν τω μεταξύ Βουλευτής της προδικτατορικής ΕΔΑ και Μέλος της Εκτελεστικής της Επιτροπής) στον λόγο του στην μεγάλη προεκλογική συγκέντρωση του Συνδυασμού του είχε πει, ανάμεσα σε άλλα:

“Δεν μας συγκινεί η είδηση που ανεγράφη πριν από λίγες μέρες, ότι μετονομάζεται το Υπουργείο Δημοσίων Έργων σε Υπουργείο Οικισμού, Πολεοδομίας και Χωροταξίας … είναι επανάληψη παλαιών επαγγελιών … είναι στάχτη στα μάτια των διαμαρτυρομένων…”

και συνέχιζε:

“Η ανάμιξη των κρατικών υπηρεσιών και της Κυβερνήσεως σε ζητήματα της Πόλεως θα σημάνουν πάλι αποτελμάτωση, παρεμβατισμό ανόσιων ιδιωτικών συμφερόντων, των εκμεταλλευτών της φτωχολογιάς, των εμπόρων γης και νέο ναυάγιο.

Όχι, χίλιες φορές όχι. Το Κράτος απέτυχε. Ήλθε η σειρά μας.

Η Δημοτική εξουσία, με ολοκληρωμένο Ρυθμιστικό Πολεοδομικό Σχέδιο, που θα προσδιορίζει την χρήση των διαφόρων ζωνών θα προχωρεί στην εφαρμογή του και θα εγκαθιστά Ιδρύματα και θα εκτελεί έργα με κοινωνικό προορισμό. Η Δημοτική εξουσία θα καταρτίσει οικοδομικούς κανονισμούς· αυτή θα λύσει τα προβλήματα κυκλοφορίας, της πυκνότητας δόμησης, των ζωνών κατοικίας, βιομηχανίας, εμπορίου, διοικητικών και πολιτιστικών κέντρων, νοσοκομείων, σχολικών συγκροτημάτων, αθλητικών εγκαταστάσεων, τουριστικών περιοχών, τα προβλήματα του πρασίνου. Η Δημοτική εξουσία θα προφυλάξει το τοπίο και τους αρχαιολογικούς χώρους … Σε όλα τα θέματα που αφορούν την καταστολή της πολεοδομικής αναρχίας, την αποτροπή της κυκλοφοριακής ασφυξίας ο Δήμος – αποκλειστικά ο Δήμος – θα έχει αρμοδιότητα. Εις τον Δήμο Αθηναίων ανήκει η μελέτη η κατάρτιση και η εφαρμογή Ρυθμιστικού Πολεοδομικού και Κυκλοφοριακού Σχεδίου. Σ’ όλες τις ανεπτυγμένες χώρες φορεύς και ρυθμιστής των πολεοδομικών θεμάτων είναι ο Δήμος· ο Δήμος Αθηναίων πρέπει να αποφασίσει αν και ποίαι διανοίξεις και διαπλατύνσεις (οδικών) αρτηριών θα γίνουν, αν θα κατασκευαστούν υπόγειοι διαβάσεις…, αν θα κατασκευαστούν νέες περιφερειακές λεωφόροι με σκοπό την αποσυμφόρηση και την εξυγίανση κεντρικών περιοχών της Πόλεως, τον εξωραϊσμόν, την προβολή των ανεκτίμητων μνημείων του παρελθόντος, αν επιβάλλεται η ίδρυση ειδικών διοικητικών πολεοδομικών συγκροτημάτων, … αν θα αποκτήσουμε μητροπολιτικό σιδηρόδρομο και ποιο θα είναι το δίκτυό του.

Όλες οι εξουσίες στον Δήμο Αθηναίων και γενικώτερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το σύνθημά μας.

Αισθανόμεθα την ικανότητα, την επιστημονική επάρκεια … έχομε την ακλόνητη θέληση ν’ αναμορφώσουμε την Αθήνα” (βλ. το φυλλάδιο με τον λόγο του Καθηγητή Νίκου Κιτσίκη στην Πλατεία Κλαυθμώνος στις 30 Ιουνίου 1964).

Προσθέτω τώρα πως στα όσα διατύπωσε η Αριστερά της Νιότης μας για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής θα επανέλθω – και τούτο διότι το θησαυροφυλάκιο των προσπαθειών και των αγώνων της περιλαμβάνει πολλά ακόμη, τα οποία σκέφτομαι να τα δημοσιοποιήσω από τον “Κόσμο της Ν. Φιλαδέλφειας”, καλά νάμαστε, συν τω χρόνω φυσικά.

Κώστας Π. Παντελόγλου