Image

Και πάλι για την Αθήνα, το σχεδιασμό και τις “αναπλάσεις”

4
λεπτά ανάγνωσης
Ο Νίκος Κιτσίκης το 1964

Η “κυβέρνηση της Αριστεράς” ιδρύει, λέει, ανώνυμη εταιρεία με επωνυμία “Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.”, με σκοπό “το συντονισμό του σχεδιασμού, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση αναπλάσεων εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, ιδίως στο κέντρο της πόλης των Αθηνών, με έμφαση στις περιοχές του εμπορικού τριγώνου και των προσφυγικών της λεωφόρου Αλεξάνδρας”. Την εποπτεία της ανώνυμης εταιρείας αναλαμβάνουν οι συνήθεις ύποπτοι Φλαμπουράρης και Σπίρτζης, υπουργοί Επικρατείας και Υποδομών αντιστοίχως, γνωστοί και στους παροικούντες στη Νέα Φιλαδέλφεια από τις περιπέτειες που μας υποβάλλουν καθημερινά.

Για να διαβάσετε τα σχεδιαζόμενα, αρκούν τα ρεπορτάζ των εφημερίδων. Για την ουσία, όμως, ας θυμηθούμε και πάλι τον καθηγητή Νίκο Κιτσίκη, που ως υποψήφιος Δήμαρχος Αθηναίων έλεγε το 1964 τα παρακάτω:

«… Η κατάσταση της Πρωτευούσης χειροτερεύει χωρίς τίποτε να μπορεί να την σταματήσει και τούτο γιατί δεν είναι το Υπουργείο Δημοσίων Έργων το κατάλληλο όργανο για την λύση του τεραστίου προβλήματος. Η γραφειοκρατία, η έλλειψη επαφής με τον ταλαιπωρούμενο Λαό, το γεγονός ότι πολύ συχνά δεν έχει την εξαιρετική προσωπικότητα επικεφαλής, ικανή να κινήσει τον δυσκίνητο, ευθυνόφοβο, άστοργο … κρατικό μηχανισμό, είναι μερικοί λόγοι της αποτυχίας· το αποστεωμένο γραφειοκρατικό Δημόσιο πρέπει να αντικατασταθεί με ευέλικτη … φωτισμένη Τοπική Αυτοδιοίκηση. Φυσικά όταν λέμε Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν εννοούμε Δημοτικούς Άρχοντες που γίνονται υποδηματοκαθαριστές του εκάστοτε Πρωθυπουργού […]

Η Αθήνα, αν δεν ληφθούν ριζικά μέτρα, κινδυνεύει να πεθάνει τα επόμενα δέκα χρόνια από ασφυξία. Εξελίσσεται και θεριεύει χωρίς ενιαίο πολεοδομικό σχέδιο, στα τυφλά. Και υποφέρει από άποψη κυκλοφοριακή, ρυμοτομίας, έλλειψη πρασίνου, λαϊκής στέγης κλπ. Το πρόβλημα αυτό έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις που αποτελεί το «κλειδί» για όλα τα άλλα προβλήματα της Μείζονος Αθήνας (Λεκανοπέδιο Αττικής). Έχουμε ως ειδικοί κάνει την διάγνωση της αρρώστειας και ξέρουμε τα μέσα θεραπείας. Προτείνουμε: Η αρμοδιότητα και η ευθύνη αυτή να περάσει εξ ολοκλήρου στον φυσικό της φορέα, στον Δήμο Αθηναίων που επικεφαλής Διαδημοτικού Οργάνου θα συντάξει πλήρη χωροταξική μελέτη για όλη την Αθήνα με ενιαίο σχέδιο, που σ’ αυτό θα προβλέπεται και θα ρυθμίζεται η παραπέρα ανάπτυξη της Πόλεως (βιομηχανικές ζώνες, πράσινο, κυκλοφοριακές ανάγκες κλπ.). Εκτός από την πλήρη αναδιοργάνωση των αντίστοιχων υπηρεσιών του Δήμου, προβλέπουμε την ίδρυση δίπλα στον Δήμο ενός Ινστιτούτου Πολεοδομικών και Χωροταξικών Μελετών ως συμβουλευτικού οργάνου […]

Ο Δήμαρχος Αθηναίων και το Δημοτικό Συμβούλιο, δηλαδή ο Αθηναϊκός Λαός, θα είναι οι αποφασιστικοί παράγοντες για την λύση του δυσχερέστατου προβλήματος του καταρτισμού και της εφαρμογής Ρυθμιστικού Πολεοδομικού και Κυκλοφοριακού Σχεδίου. Θα ζητήσουμε όλες τις αρμοδιότητες για τα πολεοδομικά θέματα και τα σχετικά με την λαϊκή κατοικία, όπως λόγου χάρη συμβαίνει στην Δυτική Γερμανία, όπου τα μεν χωροταξικά θέματα αντιμετωπίζονται από τις κρατικές υπηρεσίες, ενώ οι Πόλεις διατηρούν απόλυτη αυτοτέλεια· οι Δημοτικές τεχνικές υπηρεσίες είναι αρτίως επανδρωμένες ώστε πολεοδομικά θέματα, τα θέματα λαϊκής κατοικίας, η αισθητική έκφραση της Πόλεως και η λειτουργία της ως οργανικού συνόλου, να εξαρτώνται αποκλειστικά από την Δημοτική εξουσία. Η ευθύνη της αναπτύξεως της Πόλεως φέρει την σφραγίδα του Δημάρχου. Στην Σουηδία εργοδότης της μελέτης Σχεδίων Πόλεων και της εκτελέσεως αρχιτεκτονικών έργων είναι ο Δήμος … Στην Ελλάδα όλα τα πολεοδομικά προβλήματα και τα προβλήματα της λαϊκής κατοικίας λύνονται ερήμην του Δήμου·σε όλες τις περιπτώσεις που συζητούνται θέματα σχετικά με την αναμόρφωση της Πόλεως και την κυκλοφοριακή συμφόρηση που την απειλεί με ασφυξία, ο Δήμος Αθηναίων είναι ο μέγας απών. Η συνέχιση της απουσίας του Δήμου Αθηναίων στην λήψη αποφάσεων για την τύχη της Πόλεως δεν είναι ανεκτή…».