Image

Η Νέα Φιλαδέλφεια, πόλη-«πέρασμα»;

Πριν 37 χρόνια, τον Γενάρη του 1986, το δεύτερο φύλλο του έντυπου Κόσμου της Ν. Φιλαδέλφειας ξεκινούσε με το παρακάτω κείμενο του Κώστα Π. Παντελόγλου. Η ανάγκη της αναδημοσίευσης αυτού του παλιού μα επίκαιρου κειμένου προκύπτει για να τοποθετηθεί ορθά το ζήτημα της τραγικής κυκλοφοριακής κατάστασης της πόλης, για την οποία λέγονται και γράφονται πολλά και προτείνονται «λύσεις» που μόνο να χειροτερέψουν την κατάσταση μπορούν: υπόγεια πάρκινγκ, διάσπαρτα πάρκινγκ, ανανεωμένες ή νέες γέφυρες και άλλα. Οι μόνοι ωφελούμενοι από την υλοποίηση τέτοιων κατασκευαστικών σχεδίων θα είναι οι εργολάβοι που θα τα αναλάβουν. Οι λοιποί θα είμαστε τα θύματα των κακόβουλων πειραματισμών που αγνοούν βασικές αρχές της πολεοδομίας και θα βράζουμε στο ζουμί μας…

π.

1

Το έχουν διαπιστώσει λέει από το 1980 πως χρειάζεται ένας δρόμος με δύο λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση που θα συνδέει τις Δυτικές περιοχές του Λεκανοπεδίου Αθηνών με την περιοχή Νέας Φιλαδέλφειας-Νέας Ιωνίας.

Μόνο να· συναντούν, λένε, μεγάλες δυσκολίες γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες οι αναγκαίες εκτάσεις ιδιαίτερα στη Νέα Φιλαδέλφεια όπου κυριαρχούν οι «δουλείες» του πάρκου, του Δάσους εννοούνε – του σταδίου της ΑΕΚ, των εκεί εργατικών κατοικιών κά.

Το ΥΧΟΠ όμως – τώρα ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. το ονομάζουν – αποφάσισε να βρει τη λύση αναθέτοντας μελέτη που θ’ αποφανθεί αν είναι δυνατή ή όχι αυτή η αρτηριακή σύνδεση με ποιο τρόπο και ποιο κόστος[1].

2

Το 1986 θα αρχίσει η διαπλάτυνση της Λεωφόρου Δεκελείας για να εξυπηρετεί καλύτερα τον αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο.

Έτσι απεφάσισε το υπουργικό συμβούλιο (!) στη συνεδρίασή του της 26ης Ιούνη του 1985 εγκρίνοντας τον προγραμματισμό έργων του υπουργείου Δημοσίων Έργων για το Λεκανοπέδο αθηνών την επόμενη τετραετία[2].

3

Λίγο καιρό πριν τις δημοτικές εκλογές της 30ης Μάρτη του 1975 γράφαμε[3]:

«Η κίνηση υπερτοπικής σημασίας που διοχετεύεται από την Εθνική Οδό στη Νέα Φιλαδέλφεια εμποδίζει την κίνηση των πεζών, το παιχνίδι των παιδιών και τη βόλτα των γερόντων».

Και ακόμα:

«Η πλατεία Πατριάρχου και ο πεζόδρομος της Δεκελείας θύματα της κίνησης που διοχετεύθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια από την Εθνική Οδό.

Να καταργήσουμε την ενδιάμεση πρόσβαση από την Εθνική Οδό στη Νέα Φιλαδέλφεια.

Να γίνει πάλι πλατεία ο χώρος της Πατριάρχου.

Να γίνει πάλι πεζόδρομος στη Δεκελείας».

4

Πάνε σχεδόν 11 χρόνια από τότε που τα γράφαμε αυτά· υποστηρίζω ωστόσο και σήμερα την ίδια άποψη.

Της Νέας Φιλαδέλφειας τής ταιριάζει ένας χαρακτήρας διαφορετικός από εκείνον της πόλης-«πέρασμα».

Εάν με την διοχέτευση της υπερτοπικής σημασίας κίνησης της Εθνικής Οδού δια της Νέας Φιλαδέλφειας χειροτέρευσε ο βίος των κατοίκων της (καυσαέρια, θόρυβος κά.) και απωλέσθησαν πολύτιμες συνιστώσες του χαρακτήρα της πόλης και γνωρίσματα της αισθητικής της και τι δεν θα μπορούσε να υποθέσει κανείς όσον αφορά τα επαπειλούμενα ώστε να γίνει δυνατό να προστεθεί η διαμπερής κυκλοφορία της νέας αρτηριακής σύνδεσης από τις Δυτικές περιοχές του Λεκανοπεδίου Αθηνών προς την Νέα Ιωνία και ο αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος της Λεωφόρου Δεκελείας;

5

Σε μια περίοδο που οι πεζόδρομοι κερδίζουν έδαφος, σε μια περίοδο που μελετώνται ή δημοπρατούνται ή και κατασκευάζονται οι οδικές παρακάμψεις της Πάτρας, της Ναυπάκτου, του Άργους, του Βόλου, της Καβάλας, της Λάρισας, της Λειβαδιάς, της Δράμας, της Κοζάνης, της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής, του Αγρινίου, της Αμφιλοχίας[4] με σκοπό, συν τοις άλλοις, να μη διαταράσσονται οι πόλεις αυτές από τη διαμπερή κυκλοφορία – ποσοστό σημαντικό της όλης κυκλοφορίας – δεν θα ήταν ειρωνεία η Νέα Φιλαδέλφεια να δεχτεί και νέα πλήγματα;

Κώστας Π. Παντελόγλου


[1] Δες εφημ. Το Βήμα 14 Μαΐου 1985, σελ. 9

[2] Δες εφημ. Το Βήμα 27 Ιουνίου 1985, σελ. 1 και 7

[3] Δες την, συλλογικής στήριξης, εργασία Επισήμανση και αντιμετώπιση δημοτικών ζητημάτων· μια καταγραφή συζητήσεων και προβληματισμών στις αρχές του 1975

[4] Δες εφημ. Το Βήμα 5 Μαΐου 1985, σελ. 34.