Η τάση εξιδανίκευσης της λαϊκής γειτονιάς και του παλαιού αθηναϊκού σπιτιού στο ελληνικό σινεμά

Το κινηματογραφικό σπίτι της οικογένειας Κοκοβίκου σε πρόσφατη φωτογραφία (οδός Τριπόδων 11, Πλάκα)

Η πιο εμβληματική μορφή της αστικής νοσταλγίας εντοπίζεται στο “Η γυνή να φοβήται τον άνδρα”, την τελευταία ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα (1964), η οποία αποκρυσταλλώνει την τάση εξιδανίκευσης της λαϊκής γειτονιάς και του παλαιού παραδοσιακού αθηναϊκού σπιτιού. Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο πραγματικός χώρος στον οποίο γυρίζεται δεν είναι μια τυχαία παραδοσιακή αυλή της Αθήνας, πρόκειται για το κτίριο που βρίσκεται στον αριθμό 23 της οδού Τριπόδων στην Πλάκα και το οποίο εξετάζει και ο Άρης Κωνσταντινίδης στο βιβλίο του Τα Παλαιά Αθηναϊκά Σπίτια, ως ένα από τα πιο σημαντικά δείγματα λαϊκής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της οθωμανικής περιόδου. Η επιλογή αυτή δείχνει την ενσυνείδητη διάθεση του σκηνοθέτη να παρουσιάσει το αρχέτυπο αυτής της μορφολογίας της παραδοσιακής αυλής, εκφράζοντας για πρώτη φορά αυτή την τάση της αστικής νοσταλγίας και της δαιμονοποίησης της πολυκατοικίας που θα κυριαρχήσει στην επόμενη δεκαετία”.

Απόσπασμα από γραφτό που περιέχεται στο Αρχειοτάξιο 13, Ιούνιος 2011, σελ. 49.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.