Image

Το γήπεδο της ΑΕΚ όπως το γνώρισα

erga_anakataskevis_gipedou_aek_7-2-1959Κάθε που είχε αγώνα η ΑΕΚ στο γήπεδό της θυμάμαι πως βρισκόμουν στην οδό Φωκών, μπροστά στο φούρνο του Βαϊκούση, πριν τη έναρξη του αγώνα. Επεδίωκα μικρό παιδί να μπω στο γήπεδο, χωρίς εισιτήριο φυσικά, όρθιος να παρακολουθήσω τον αγώνα.

Άλλοτε, παίρνοντάς με μαζί του ένας φίλαθλος (παρουσιάζοντάς με σαν ανίψι του), έμπαινα στο γήπεδο από την αρχή του αγώνα, άλλοτε πάλι έμπαινα όταν άνοιγαν οι πόρτες, πριν το τέλος του αγώνα, και έβλεπα τα τελευταία του λεπτά.

Αυτά συμβαίνουν τέλος της δεκαετίας του ’40 και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’50.

Μαζί όμως με τους αγώνες αυτών των χρόνων παρακολουθώ και την εξέλιξη του γηπέδου – την ανύψωση της ανατολικής εξέδρας1, προς την πλευρά της οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου του ΣΤ’ (που ενώνει τη Νέα Φιλαδέλφεια με τη Νέα Ιωνία) και αργότερα την ανύψωση της δυτικής εξέδρας, προς την πλευρά της οδού Καππαδοκίας (το σύνορο προς τον συνοικισμό της Νέας Φιλαδέλφειας), στη συνέχεια το πέταλο προς βορρά.

Πολύ αργότερα είναι που πληροφορήθηκα, ούτε θυμάμαι τώρα πια πώς, ότι αυτός που μελέτησε τις εξέδρες ήταν ο καθηγητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Κώστας Κιτσίκης, αδελφός του ομοίως καθηγητή του ΕΜΠ Νίκου Κιτσίκη που είχε διατελέσει και Πρύτανής του τα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής, αλλά και Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος το πρώτο μισό της δεκαετίας του ’30.

Η πλήρης και οριστική περιμάνδρωση του γηπέδου της ΑΕΚ είχε προηγηθεί· θυμάμαι στη βορεινή μάνδρα του γηπέδου της ΑΕΚ, και στα ψηλότερα των δένδρων του Δάσους ανεβασμένους νεαρούς φιλάθλους να παρακολουθούν τους αγώνες· θυμάμαι τα λεωφορεία της γραμμής να αδειάζουν τους φιλάθλους που έρχονταν από άλλες περιοχές, όπως και την επιβίβασή τους στα λεωφορεία μετά τη λήξη του αγώνα (σταθμάρχης ήταν ο νονός μου, ο κύριος Κώστας Καφετζόγλου)· θυμάμαι φυσικά και το πλήθος των φιλάθλων που διάλεγαν, ερχόμενοι από άλλες περιοχές, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο με στάση στον Περισσό και το ανεβοκατέβασμά τους στο ποτάμι (η γέφυρα ήταν ακόμη τότε αιτούμενο του Δημάρχου μας Νικολάου Τρυπιά, που επιτεύχθηκε αργότερα διευκολύνοντας μεταξύ άλλων και την πρόσβαση στο Γήπεδο της ΑΕΚ).

Υπήρχε τριγύρω του ποδοσφαιρικού γηπέδου στίβος, προς βορρά δε του γηπέδου και σκάμματα για τα άλματα (εις μήκος, τριπλούν, εις ύψος, επί κοντώ), βαλβίδες για τις ρίψεις (σφαιροβολία, δισκοβολία) – όπως και πέραν του στίβου προς βορρά και πάλι χώρος ευρύς χρησιμοποιούμενος για προπονήσεις όλων των ειδών. Βορειοανατολικά δε, ακουμπώντας στην περιμάνδρωση, ξεχώριζε το σπιτάκι του φροντιστή του γηπέδου και βορειοδυτικά η δεύτερη εκδοχή του ανοιχτού γηπέδου μπάσκετ της ΑΕΚ2, που δέσποζε ο προπονητής Μίσα Πανταζόπουλος, παλαιός κι αυτός παίκτης της Εθνικής ομάδας του μπάσκετ, που επιχειρούσε τη δημιουργία ενός φυτωρίου νεαρών μπασκετμπολιστών.

Ξεχωριστά θα ήθελα να αναφέρω μια δόξα του ελληνικού αθλητισμού, που κυκλοφορούσε σεμνά ανάμεσά μας στη Νέα Φιλαδέλφεια, τον πρωταθλητή των αλμάτων και προπονητή στίβου της ΑΕΚ, τον κύριο Γιάννη Παλαμιώτη – θα ήθελα να αναφέρω και την ιέρεια του κλασικού αθλητισμού και της μουσικής Αθηνά Σπανούδη (κόρη του πρώτου Προέδρου της ΑΕΚ Κώστα Σπανούδη), στην οποία η ΑΕΚ χρωστά πολλά για όσα έπραξε σχετικά στο πλευρό της ομάδας και των αθλητών της του στίβου.

Για την κατάσταση του γηπέδου της ΑΕΚ στις 3 Ιανουαρίου 1962 (χόρτο στο γήπεδο του ποδοσφαίρου κλπ.), που γιορτάστηκε με αγώνα εναντίον της ισπανικής Μπαρτσελόνα χαμένο για την ΑΕΚ με βαρύ σκορ, παραπέμπω τον αναγνώστη στα ευμενή δημοσιεύματα του αθλητικού, μα και του πολιτικού τύπου της επόμενης 4 Ιανουαρίου 1962, σημειώνοντας πως Πρόεδρος της ΑΕΚ ήταν τότε ο Νίκος Γκούμας.

Στο σημείο αυτό αξίζουν της αναφοράς ο Μαδυτινός Γεώργιος Τσακναρίδης, ο κατασκευαστής των εξεδρών της ΑΕΚ, που είχε διατελέσει και δημοτικός σύμβουλος της Νέας Φιλαδέλφειας, αλλά και ο Χρήστος Αργυρόπουλος, δημοτικός σύμβουλος και αυτός και εκ των σημαντικών παραγόντων της ΑΕΚ.

Για όσα έργα ακολούθησαν στο γήπεδο της ΑΕΚ3, παραπέμπω τον αναγνώστη στο βιβλίο του Γεράσιμου Έρτσου (αυτοέκδοση 2015) για το Στάδιο της ΑΕΚ. Ο Γεράσιμος Έρτσος υπήρξε Έφορος του γηπέδου της ΑΕΚ (1976-1981), εμπνευστής της διώροφης εξέδρας που είχε κατασκευαστεί στην κύρια είσοδο του γηπέδου (προς τη μεριά του Ιερού Ναού της Αγίας Τριάδος) και Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου της Νέας Φιλαδέλφειας, αλλά και υποψήφιος δήμαρχος και δημοτικός σύμβουλος Νέας Φιλαδέλφειας μια δημοτική περίοδο.

Τη στατική μελέτη για τη διώροφη εξέδρα είχε κάνει ο Φιλαδελφειώτης δρ πολιτικός μηχανικός Δημήτρης Μπαϊρακτάρης που είχε διατελέσει Επιμελητής της Στατικής στο ΕΜΠ (Καθηγητής Ευτύχιος Κοκκινόπουλος), ενώ την προκατασκευή των σκαλοπατιών της εξέδρας χειρίστηκε ο Φιλαδελφειώτης διακεκριμένος πολιτικός μηχανικός Σπύρος Κουνάδης, βοηθός στην έδρα του Οπλισμένου Σκυροδέματος (Καθηγητής Θεοδόσης Τάσιος), που όμως δε διορίστηκε Επιμελητής ελλείψει πιστοποιητικού κοινωνικών φρονημάτων.

“Κρίμα, είσαι και πολιτικός μηχανικός”, αυτή τη φράση άκουσα από παρατρεχάμενο του τότε Δημάρχου Παντελή Γρετζελιά και “μονοκράτορα” του τοπικού μας τύπου, όταν διατύπωσα τη γνώμη ότι το γήπεδο της ΑΕΚ δεν πρέπει να κατεδαφιστεί μετά το σεισμό της 7ης Σεπτεμβρίου 1999 και αν ακόμα είχε λαβωθεί – και τούτο διότι οι λαβωματιές από τον σεισμό είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν, ενώ γήπεδο ΑΕΚ, αποτέλεσμα προσπαθειών δεκάδων χρόνων, δε θα ήταν δυνατό ξανά να υπάρξει.

Μετάνιωσε ο εν λόγω, κάνοντας λόγο για “Γηπεδοθάφτη” Γρανίτσα το Μάρτιο του 2007, αλλά τι να το κάνεις; Το πουλί είχε πετάξει – 12 και χρόνια είναι η ΑΕΚ χωρίς γήπεδο και να δούμε για πόσα χρόνια ακόμα…


(1) Καλύπτοντας μια μικρότερης έκτασης και χαμηλότερου ύψους που η κατασκευή της είχε προηγηθεί.

(2) Το πρώτο ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ της ΑΕΚ υπήρχε εκεί που ανυψώθηκε η δυτική εξέδρα του ποδοσφαιρικού γηπέδου, προς την πλευρά δηλαδή της οδού Καππαδοκίας.

(3) Πρόκειται για έργα κάτω από τη δυτική εξέδρα (εκείνη προς την οδό Καππαδοκίας δηλαδή), άλλα αφορώντα τον αγωνιστικό χώρο, τη διώροφη εξέδρα, φυσικά (το καύχημα του συνάδελφου πολιτικού μηχανικού Γεράσιμου Έρτσου), το κλειστό γήπεδο του μπάσκετ (και βόλεϊ) κλπ.

1 Comments Text